malet facade og udvendigisolering

Debatforum vedrørende facader og murværk

Indlægaf hrdanmark » ons 3. feb 2010 12:32

Hej,

Som mange andre i tiden har jeg nogle overvejelser vedr. udvendigisolering samt pudsning af dette.

Mit spørgsmål til er følgende; Mit hus er idag malet, om malingen er diffusionsåben eller ej. Ved jeg desværre ikke. Hvordan finder jeg ud af hvorvidt malingen er diffusionsåben ? Samt hvis det ikke er tilfældet, bør den så renses af, inden der opsættes udvendig isolering ?

På forhånd tak
hrdanmark

Re: malet facade og udvendigisolering

Indlægaf Koluda » lør 6. feb 2010 01:13

Der er nok ikke nemt sådan lige at finde ud af hvilken maling der er benyttes, med mindre det laves en skrabetest af produktet.

Måske raad og mal har en ide om dette er muligt.

Ellers kan du sikkert på oplyst hos rockwool eller isover om det er nødvendigt at få det renset af.

Er det diffusionslukket maling, skal det hele jo ikke nødvendigvis skrabe af, det vil jo være nok at lave nogle huller i overfladen, så den derved kan ånde.

Jeg er dog slet ikke sikker på det er så stort problem, så derfor ville jeg lige forhører hos producenter engang.
Koluda
Administrator

Geografisk sted: Gørlev Vestsjælland

Re: malet facade og udvendigisolering

Indlægaf www.raad-mal.dk » søn 7. feb 2010 02:14

af hrdanmark » ons 3. feb 2010 11:32

Hej,

" Som mange andre i tiden har jeg nogle overvejelser vedr. udvendigisolering samt pudsning af dette.

Mit spørgsmål til er følgende; Mit hus er idag malet, om malingen er diffusionsåben eller ej. Ved jeg desværre ikke. Hvordan finder jeg ud af hvorvidt malingen er diffusionsåben ? Samt hvis det ikke er tilfældet, bør den så renses af, inden der opsættes udvendig isolering ?

På forhånd takhrdanmark "

Citat

Privat besked

:D De fleste fabrikanter/farve levandører kan i dag af kemisk vej via deres respektive tekniske afdelinger måle hav facaden er malet med, om det f.eks. er kalk - silikat m.m.

Med hensyn til diffusionsåben måles dette bl.a. i en værdi der hedder PAM. Denne kan de også oplyse dig om, og give forslag til behandlings former m.m.

Du skal også være opmærksom på at diffusionsåben er også et spørgsmål om det skal være indefra eller udefra eller begge veje.

Du og andre har sikker set og ser daglig dårlige malede facader, der er behandlet forkert, så vil man have et resultat der holder og ser ordentlig ud i mange år, skal man også tage en sådan håndværker opgave seriøst.

Ib Abildgaard
RÅD & MAL
Tlf. 29 26 36 96
http://www.raad-mal.dk
www.raad-mal.dk

Tilbage til Facade og murværk