Forebyg mod smerter i ryggen i stedet for efterbehandling

Tips og tricks mod ondt i ryggen

Ondt i ryggen, stiv ryg eller blot en tendens – her kan du få mere data: I denne artikel får du råd til hvordan du nogle gange ville kunne slippe udenom rygsmerter. Denne tekst er ikke en akademisk eller videnskabeligt funderet artikel, men et udtryk for vores sunde fornuft. Så brug ikke disse råd som en evidens artikel, men som råd du eventuelt kan bruge til dagligt!

Tips til at undgå ondt i ryggen

Følgende kan nogle gange hjælpe ved ondt i ryggen:

  1. Brug din krop aktivt i din fritid
  2. Brug din krop mere fysisk på arbejdet – for alle os der har kontorarbejde så er hæve sænkeborde et fint svar på noget af problemet (find mere om hæve sænkebord her hos haeve-saenkebord.dk)
  3. Styrk din ryg – læs mere om træning af ryg her hos Gigtforeningen
  4. Styrk dine mavemuskler – det kan du læse blandt andet læse om her hos Motion Online
  5. Træn din bækkenbund med bækkenbundsøvelser – Læs mere om bækkenbundsøvelser her
  6. Undgå forkerte løft – Det kan du se mere info om her hos HK
  7. Lav muskelpumpeøvelser – hvilket ikke er helt det samme som venepumpeøvelser (læs mere om venepumpeøvelser her: venepumpeoevelser.dk)
  8. Sid ordentligt – Det handler om at bevæge sig mens man sider læs mere her hos DR og ergonomisk-kontorstol.dk

Her er tegnet du skal passe på: Stiv ryg!

En af de første tegn på at du er ved at udvikle rygsmerter er en stiv ryg. Så det er et vink med en vognstang, hvis du er ved at få stiv ryg. Så er det bare med at komme igang med at bevæge sig, og laver øvelserne her på denne hjemmeside. På den måde vil du kunne forebygge dig ud af rygsmerter!
Er der spørgsmål som du er bekymret for – så kontakt din læge eller fysioterapeut. Husk altid at spørge en gang for meget snarere end en gang for lidt! De har en uddannelse og erfaring i at hjælpe dig med din ryg og andre smerter i kroppen!

Prøv eventuelt at tage et kig på følgende kilder: